W idealnym świecie każdy klient, który w jakiś sposób natknie się na twoją reklamę natychmiast sięgnie po portfel i zakupi produkt czy usługę, którą reklamujesz. Zazwyczaj jednak niestety wcale tak nie będzie. Powodów może być mnóstwo: zbyt wysoka cena, zbyt mało przyciągający wzrok projekt reklamy i inne. To są rzeczy, które można w jakiś sposób zoptymalizować i poprawić. Gorzej, jeśli klient zignoruje reklamę, bo całkowicie mija się ona z jego potrzebami i zainteresowaniami. Osoba, która nigdy nie wyraziła zainteresowania sportem i go nie uprawia nie kupi nagle na przykład butów piłkarskich tylko na podstawie reklamy, nawet jeśli sama reklama jest estetyczna i dobrze przygotowana. Dlatego też nie ma sensu marnować czasu i środków na docieranie do ludzi, którzy nic od nas nie kupią, bo po prostu nie mieścimy się w ich niszy. Lepiej określić swoją grupę docelową i to do niej się zwracać, a faktycznie wtedy mamy szansę na chociaż po części osiągnięcie takiego efektu, jak ten opisany na początku tego artykułu. Tylko jak określić grupę docelową i czym ona właściwie jest?
Grupa docelowa – co to jest?
Grupa docelowa to grupa ludzi, która z uwagi na swoje cechy, zainteresowania, skłonności czy z innych powodów ma szansę być zainteresowana danymi produktami lub usługami. Nie jest powiedziane, że każda osoba w danej grupie docelowej rzeczywiście zainteresowana będzie, ale jeśli grupa została określona odpowiednio, jest to bardzo prawdopodobne.
Grupę docelową można określić w zasadzie dla wszystkiego. Może być węższa albo szersza, w zależności przede wszystkim od tego, jak niszowy jest produkt. Obie skrajności są złe, ponieważ w tej pierwszej zamykamy się na potencjalnych klientów, których wyrzuciliśmy poza zbyt wąską grupę, a w tej drugiej niepotrzebnie zwracamy się do ludzi, którzy mimo wszystko niekoniecznie mogą być zainteresowani naszymi produktami.
Nie oznacza jednak, że zawsze i w każdym przypadku trzeba się ograniczać tylko do niej. Są takie przedmioty czy usługi, które mogą zainteresować zarówno fana jakiejś tematyki, jak i osobę, która po prostu szuka danej rzeczy z konieczności.
Jak określić grupę docelową?
W niektórych przypadkach określenie grupy docelowej będzie bardzo proste, w innych – mocno się z tym namęczymy. Pierwsze, co musimy zrobić to wejście w buty klienta. Powinniśmy zacząć myśleć i funkcjonować jak potencjalny klient.
Załóżmy, że chcę zareklamować wędkę. Skoro klient ma kupić wędkę, to prawdopodobnie będzie jej używał. Jest więc wędkarzem – w większości przypadków mężczyzną, na ogół też trochę starszym.
Powiedzmy, że moim produktem są damskie buty sportowe. Będę kierować się do kobiet, przede wszystkim młodych, które interesują się zdrowiem fizycznym, sportem lub ćwiczeniami.
Cały proces określania grupy docelowej tak naprawdę polega na zadawaniu sobie ciągle pytań: ile lat ma klient? Jaka jest jego płeć? Co lubi, a czego nie? Gdzie mieszka? Jaki jest jego stan majątkowy?
Narzędzia pomocne w określaniu grup docelowych
Określanie grup docelowych będzie odbywało się w dużej mierze w naszej głowie, co nie oznacza, że nie możemy w tym działaniu wspomóc się zewnętrznymi narzędziami. Przykładem mogą być chociażby raporty i statystyki Facebooka, Sotrendera czy Brand24 – w nim dowiemy się podstawowych danych na temat osób, które wyszukują w Internecie dane sformułowania. W większości przypadków będą się one pokrywać zapewne z naszymi założeniami (na przykład piłkę nożną wyszukiwać będą częściej mężczyźni), ale nie raz może się zdarzyć, że zostaniemy zaskoczeni.
Nie tylko warto wiedzieć jak określić grupę docelową, ale wręcz trzeba to umieć. W innym wypadku nie możemy liczyć na sukces naszych kampanii marketingowych, ponieważ będziemy po prostu mijać się z celem, zwracając się do ludzi, którzy z naszymi produktami lub usługami nie chcą mieć nic wspólnego.