Ile kosztuje kampania AdWords i czy warto w nią zainwestować?

Ile kosztuje kampania AdWords i czy warto w nią zainwestować?

Wyobraź sobie taką sytuację – klienci walą drzwiami i oknami, zyski rosną, umacnia się marka firmy i generalnie wszystko idzie ku dobremu. Brzmi niesamowicie, prawda? Takie są marzenia każdego biznesmena, a zwłaszcza takiego, który planuje zainwestować w marketing i oczekuje właśnie takich rezultatów. Rzecz w tym, że stare metody powoli już odchodzą w niebyt. Reklamy w telewizji nie dają rozbudowanych możliwości zbierania statystyki  optymalizacji kampanii. Nie da się nawet zmierzyć precyzyjnie ich skuteczności czy tego, w jakim stopniu się zwróciły. Reklamy w prasie czy radiu także tracą na znaczeniu i wartości.

Większość ludzi codziennie umawia usługi, wyszukuje informacje i robi zakupy przy pomocy Internetu – najlepszego i najbardziej skutecznego obecnie narzędzia marketingowego. Ogromna rzesza z nich korzysta przy tym z wyszukiwarki Google, a także odwiedza takie serwisy jak YouTube czy Gmail. Z góry można więc powiedzieć, że w AdWords nie tylko można, ale wręcz trzeba obecnie inwestować. To właśnie ono daje szansę na to, że sytuacja nakreślona na początku tego artykułu się ziści. Jak? Tego dowiecie się w dalszej części wpisu. W takim razie ile kosztuje kampania AdWords, czym ona właściwie jest i czy można prowadzić ją samodzielnie?

Google Ads – co to jest?

Nie trzeba tego nawet szczegółowo tłumaczyć – wystarczy, że przypomnimy sobie, co nam się na ogół ukazuje po wpisaniu jakiegokolwiek hasła w wyszukiwarkę Google. Mamy oczywiście pełną stronę wyników organicznych, czyli takie, za które nikt nie zapłacił, aby tam były. Po prostu roboty i algorytmy Google uznały, że pod wszystkimi względami jest to strona, która najlepiej odpowie na wpisane przez użytkownika zapytanie.

Ważne jest więc, aby strona była dobrze zoptymalizowana, zawierała prawdziwe i dobrze zredagowane informacje i wyczerpywała dany temat. Zanim jednak naszym oczom ukażą się takie właśnie wyniki organiczne, zazwyczaj nad nimi ujrzymy najpierw od 1 do 4 wyników płatnych. Reklamy te wyświetlają się w nieco innym formacie niż wyniki organiczne, są także wyraźnie oznaczone jako reklamy.

Google Ads to przede wszystkim właśnie takie reklamy tekstowe w wyszukiwarce, ale nie tylko. Po pierwsze, Google może wyświetlać takie reklamy nie tylko w swojej własnej wyszukiwarce. Pojawiają się one także w wyszukiwarkach partnerskich – na przykład wyszukiwarce portalu Onet. Ponadto jeśli interesuje nas taka opcja, nasze reklamy mogą być wyświetlane także w sieci partnerskiej Google. Do sieci tej należy kilka milionów witryn internetowych o różnej tematyce, w tym YouTube.

Ile kosztuje kampania AdWords?

Nie ma jasnej odpowiedzi na pytanie ile kosztuje kampania AdWords. Tak naprawdę wszystko zależy jedynie od tego, jaki budżet jesteśmy skłonni na nią przeznaczyć. Cena kampanii zależy od wielu czynników. Tego, jak dobrze przygotowane są nasze reklamy, jaka jest jakość strony, na którą kierujemy ludzi którzy w nią klikną, jaka jest konkurencja.

Jeśli znamy się na tym co robimy i cały czas pracujemy nad ulepszaniem naszych kampanii, jest duża szansa, że uda nam się uzyskać bardziej korzystną stawkę CPC (czyli za pojedyncze kliknięcie reklamy) lub CPA (za wykonanie przez użytkownika ustalonej przez nas czynności na stronie). Źle zrobiona kampania będzie z kolei po prostu droga.

Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że AdWords to nie jest najlepszy sposób reklamy dla osób z małym budżetem. Może się bowiem okazać, że jeśli na cały miesiąc przeznaczamy kilkaset złotych, to dzienny budżet będzie wynosił zaledwie kilkanaście. Nie pozwoli to na uzyskanie dużej ilości kliknięć czy konwersji nawet w dobrze przygotowanej kampanii.

Samodzielne prowadzenie kampanii AdWords

Żeby kampania była skuteczna, to potrzebuje sporego budżetu, a do tego trzeba doliczyć też koszt wynajęcia specjalisty od AdWords. Czy jednak jest to konieczne?

W teorii nie. Właściciel firmy może sam z powodzeniem utworzyć konto Google Ads i sam stworzyć kampanię i nią zarządzać. Sam proces tworzenia reklam jest bardzo intuicyjny i każdy powinien sobie z tym poradzić, zwłaszcza jeśli wcześniej zajrzy do jakiegoś poradnika na ten temat.

Problem w tym, że stworzyć jakąkolwiek kampanię to nie sztuka, ale stworzyć kampanię dobrą – już tak. Do tego później trzeba cały czas o nią dbać, aby mieć szansę powodzenia. Bez doświadczenia i specjalistycznej wiedzy będzie nam bardzo ciężko i może się okazać, że szybko przepalimy cały nasz budżet, a zyski będą znikome. Wobec tego z reguły mimo wszystko rekomenduje się skorzystanie z usług specjalisty.

AdWords na pierwszy rzut oka może się wydawać jakąś zupełnie niezrozumiałą czarną magią, ale to tak naprawdę niesamowicie cenne narzędzie, z którego powinien korzystać obecnie już niemal każdy biznes. Warto więc wiedzieć co to właściwie jest i ile kosztuje kampania AdWords.

 

Dodaj komentarz