Czy warto zlecać pisanie tekstów zawodowcom?

Czy warto zlecać pisanie tekstów zawodowcom?

Cześć. 

Dzisiaj znowu o contencie, ale bez technicznych rzeczy. Content straszne słowo. Po polsku to nic innego jak treść, wypełniona najlepiej obrazkami lub ewentualnie filmami z YT. Treść to temat rzeka, tak samo jak pozycjonowanie. Ilu fachowców tyle rozwiązań. A ponieważ pisanie treści ściśle przenika przez obie branże, można uznać, że są ze sobą mocno związane i w pewnych kwestiach zachodzi symbioza między copywriterem i pozycjonerem. Ale oczywiście – nie zawsze. Często problem stanowi pisanie tekstów pod SEO. Nie zawsze copywriter jest świadomy pisania tekstów na strony internetowe, przez co cierpi widoczność strony. I choćby pisał najlepsze teksty, to nieznajomość pisania pod SEO, może powodować pewne opóźnienia w pozycjonowaniu, które prędzej czy później będzie trzeba skorygować.

Nie zawsze temat pisania treści odpowiada także pozycjonerom. Ci zajęci wyszukiwaniem linków, albo optymalizacją strony wolą się skupiać na technicznych aspektach niż być zajęci pisaniem tekstów. Właśnie dlatego rynek copywriterski rozwija się w Polsce bardzo szybko, ponieważ seowcy podzlecają pisanie tekstów copywriterom. 

Treść to również problem dla klienta. Ten zajmuje się tworzeniem biznesu i albo wcale nie ma czasu, albo rzadko na tworzenie czegokolwiek co jest związane z pisaniem treści.

SEO copywriter

Nie ukrywajmy, każdy chce zarobić i nie stracić. Zlecając pisanie tekstów pod SEO – seowcowi, można przyjąć z dużą dozą pewności, że napisze on zwykły tekst bez wodotrysków, który idealnie będzie komponował z wytycznymi Google. Będzie zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarki, ale czy będzie sprzedawał? Ciężko mi powiedzieć. W Polsce jest dużo konkretnych osób, posiadających umiejętność copywritingu na bardzo wysokim poziomie. Ale cena fachowca, który pisze teksty, które spełniają wymagania dla wyszukiwarek, a do tego sprzedających produkt – będzie wysoka. Dotyczy to szczególnie tych osób, które same od podstaw i bez niczyjej pomocy tworzyły swoje strony. Z czasem ich umiejętności pisarskie wzrosły do takiego poziomu, że nie muszą wspomagać się pracą wykonywaną przez innych. A dziś są znani i polecani w branży SEO.

Pozycjoner i outsourcing

Tak samo dzieje się z wyskością ceny, gdy pozycjoner zleca pisanie tekstów dalej, czyli copywriterowi lub kilku copywriterom. Kiedy w grę wchodzi czas tworzenia contentu na nową stronę, klienta gonią terminy, trzeba skorzystać z usług nie jednej – a kilku osób. Nawet jeśli teksty będą droższe, możesz założyc, że seowiec ma już swoją sprawdzoną grupę osób, z którymi współpracuje. Stąd cena outsourcingu pisania tekstów również będzie wysoka.

Copywriter

Ostatnią grupą są copywriterzy. Ci, którzy mają duży staż w branży nie tylko znają się na zasadach pisania pod SEO, ale również wiedzą jak sprzedać produkt. Teksty piszą taśmowo. Dziennie po kilkanaście. Nie znaczy, że robią to bylejak. Sprzedawcy słowem – często widzę takie określenie. I naprawdę idealnie pasuje ono do takich osób. Ich zadaniem jest zrobienie swojej roboty jak najlepiej, zależy im na czasie, ilości zleceń i cenie za napisanie 1000 znaków ze spacjami . Jeśli uważasz, że wydanie 20-30 złotych za cenę dobrego artykułu na stronę to dużo, to niestety mam dla ciebie złą wiadomość. Będziesz zmuszony pisać artykuły we własnym zakresie.

Cennik usług

W każdym z powyższych przypadków minimalna cena za artykuł to 20-30 zł / 1000zzs i musisz to zrozumieć. Każda z grup osób ma swoje specyficzne wymagania. 

Oczywiście w każdej branży znajda się wyjątki, zrobią pracę taniej szybciej itd. Potrafią zepsuć pracę, nie dotrzymać terminów. Ale to działa w drugą stronę również. Nie jeden klient nie zapłacił za wykonanie zlecenia, spóźnił termin płatności. Niedociągnięcia zawsze się gdzieś pojawią. Specyfika tych branż jest na tyle skomplikowana, że jako potencjalny ich klient  musisz wziąć pod uwagę, to że ci ludzie również muszą coś jeść, nie żyją o chlebie i wodzie. Jeśli umówiłeś się na daną kwotę, to im po prostu zapłać. Jeśli natomiast nie masz pieniędzy na zlecenia. Rozważ, czy nie lepiej byłoby zainwestować pieniądze w porządny kurs copywritingu lub o kupnie kilku książek w tej tematyce…

Podsumowanie

Podsumowując. Pisanie tekstów jest dość drogie. Minusem jest to, że może być jeszcze droższe. Na całe szczęście, nie musisz być skazany na wybór płatnej opcji. Pytanie pozostaje jedno: Czy znajdziesz na to wszystko czas. Czy może warto zaufać fochowcom z branży?

Dodaj komentarz