Social media jako część codziennej rutyny
Budzisz się rano, jeszcze nie wstajesz z łóżka, a już wiesz, co wieczorem robili twoi znajomi, ponieważ twoją pierwszą czynnością jest sięgnięcie po telefon i szybkie przescrollowanie Facebooka, Instagrama i Snapa. Idąc do szkoły lub pracy umawiasz się na poranną kawę z przyjaciółmi za pomocą Messengera, a na Snapmapie mogą zobaczyć, czy faktycznie już jesteś w drodze, czy jeszcze nie wyszedłeś z mieszkania. Ku zdziwieniu starszego pokolenia, tak właśnie wygląda typowy poranek wielu młodych osób, które praktycznie nie rozstają się z telefonem. Często spotykamy się wręcz z demonizowaniem urządzeń komórkowych, jednak czy słusznie? W XXI wieku telefon zastępuje nam mapę, aparat, notatnik, kalkulator, a nawet, w dobie pandemii – szkolną ławkę! Skupmy się więc na potędze social mediów oraz ich wpływie na codzienne życie. Zastanówmy się – pomagają one, czy przeszkadzają w codziennym funkcjonowaniu?
Pomoc w nauce
Uczniowie i studenci dobrze wiedzą, jak świetną opcją jest tworzenie grup, np. na Facebooku o tematyce danego przedmiotu, egzaminu ósmoklasisty lub maturalnego. Zrzeszający się na takich grupach młodzi ludzie z całego kraju mogą w mgnieniu oka wymieniać się notatkami (które często są sprzedawane), wiedzą, radami. Także poszczególne klasy mogą tworzyć swoje grupy na FB czy Messnegerze, aby łatwo i szybko, siedząc we własnym fotelu omawiać różne sprawy z życia szkoły, umawiać się na klasówki z nauczycielem czy rozwiązywać klasowe problemy. Szczególnie pomocne okazały się social media w nauce zdalnej, kiedy nie mieliśmy jak wymieniać się fizycznie notatkami, więc zaczęliśmy wysyłać sobie zdjęcia lub pliki z wiedzą, której nie mogliśmy zdobyć siedząc z przyjaciółmi w szkolnych ławkach.
Pomoc w budowaniu relacji
Spędzając czas na dworze, chodząc na imprezy, na zajęcia, do kina czy restauracji – wszędzie możemy poznać nowych ludzi, którzy w przyszłości mogą stać się dla nas ważni. To samo dzieje się, kiedy spędzamy czas w Internecie. Coraz więcej słyszy się, że dana para poznała się na portalu randkowym. Jeszcze kilka lat temu było to dość niespotykane, jednak dzisiaj jest całkiem normalne. Ten fakt wynika z tego, że często dużo łatwiej jest napisać do kogoś wiadomość, bez niekomfortowego patrzenia sobie w oczy. Bardzo wiele osób ma problemy z komunikacją, a Internet wychodzi temu problemowi naprzeciw – siedząc na kanapie, u siebie w domu, czując się bezpiecznie, swobodniej rozmawia się z obcymi. Jednak internet to nie tylko pomoc w zawieraniu nowych znajomości, ale też w utrzymywaniu tych już trwających. Dawniej, kiedy nie istniały jeszcze telefony, a o sieci www nikt nie śnił, zakochani musieli tygodniami wyczekiwać na listy. Dziś napisanie wiadomości zajmuje kilkadziesiąt sekund, a oczekiwanie na odpowiedź nie jest wiele dłuższe. Ten fakt pomaga komunikować się osobom, które wyjechały na przykład na studia do miasta oddzielonego kilkaset kilometrów od tego rodzinnego, lub do pracy za granicę. To ogromny komfort i bez wątpienia ułatwienie życia.
Niekończące się źródło rozrywki
Masz ochotę na chwilę przerwy w pracy, ale nie wiesz co podczas niej robić? Sięgnij po telefon i otwórz bijącą rekordy popularności aplikację TikTok. Na TikToku możesz znaleźć krótkie filmiki, na dosłownie każdy temat – edukacyjne, zabawne, opowiadające różne historie, pokazujące wiele nowych rzeczy. Ile razy, słysząc piosenkę w radiu usłyszałeś od kogoś “o, to z TikToka!”? Jeśli obracasz się wśród użytkowników tej aplikacji, z pewnością nie raz. Popularny zabijacz czasu i nudy to fenomen wśród mediów społecznościowych. To świetne miejsce dla influencerów, gdzie mogą jeszcze lepiej zbliżyć się do odbiorców, reklamować różne produkty i dzielić się codziennością z fanami.
Marketing i praca
Media społecznościowe to potężne narzędzie wykorzystywane w marketingu, o czym świadczy możliwość zarabiania w nich na promowaniu produktów. Swoich, lub cudzych. Zakładając profil swojej marki w Internecie możesz osiągnąć ogromny sukces, ponieważ tutaj zobaczy cię bardzo wiele osób, spośród których możesz wybrać sprecyzowane grono odbiorców. Jeśli stworzenie profilu to za mało, możesz podjąć współpracę z influencerami, którzy w swoim poście umieszczą twój produkt. To świetny sposób na reklamę, ponieważ gwiazdy internetu mają już zbudowaną swoją społeczność, która im ufa – a więc prawdopodobne jest, że zakupią promowaną przez nich rzecz.