Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) – to użycie wyszukiwarek do przyciągnięcia odwiedzających na twoją stronę internetową. To technika osiągnięcia wyższego poziomu w wyszukiwarkach przez zmianę witryny internetowej w stronę maksymalnej kompatybilności z wyszukiwarką.
SEO – dział marketingu internetowego, którego celem jest otrzymanie jakościowo znaczącego przypływu odwiedzających na stronę internetową z wyszukiwarek. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest potrzebna, ponieważ pozwala bezpłatnie przyciągnąć odwiedzających na stronę internetową. Inaczej mówiąc, nie pochłania środków na reklamę w celu przyciągnięcia odwiedzających.
Jeśli twoja strona internetowa zajmuje górne pozycje na pierwszej stronicy wyszukiwarki, jest bardzo prawdopodobne, że użytkownik przekształci się w odwiedzającego twoją stronę. Użytkownicy, bowiem większym zaufaniem darzą organiczną część stronicy wyszukiwań SERP (search engine result page), niż tę jej część, gdzie znajdują się płatne reklamowe linki.
Wyniki organiczne SERP – to ta część listy w wyszukiwarce, która pomija linki reklamowe, jest naturalna, czyli sterowana algorytmami odpowiednimi do istotnej zawartości strony i zgodności z zapytaniem użytkownika.
Jeśli twoja strona internetowa znajduje się dalej niż na trzeciej stronicy wyszukiwarki, powinieneś uważać, że nie jesteś w ogóle widoczny w sieci. Na podstawie statystyk wiadomo bowiem, że odwiedzający rzadko przeglądają więcej niż trzy stronice z wyników wyszukiwania. Pierwsze trzydzieści linków wyświetlonych przez wyszukiwarkę odwiedza blisko 95% użytkowników sieci.
Wyszukiwarki odwiedza wielu różnych użytkowników sieci. Dlatego wyszukiwarka odgrywa ważną rolę w przyciągnięciu odwiedzających na twoją stronę internetową. Ludzie, którzy trafiają do ciebie poprzez wyszukiwarkę stanowią najbardziej odpowiednią grupę docelową, ze względu na to, że wprowadzili do wyszukiwania słowa zawierające twoje frazy kluczowe.
SEO jest efektywną metodą zwrócenia się do docelowej grupy, który pomoże wyróżnić ciebie w konkurencyjnym środowisku. W SEO można wydzielić trzy główne grupy czynników, które wpływają na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce.
Czynniki behawioralne – statystyczna informacja o zachowaniu odwiedzających na stronie internetowej takie jak: frekwencja na stronie internetowej, głębokość przeglądania stron, czas pobytu odwiedzającego na stronie internetowej, aktywność odwiedzającego na stronie internetowej itd. Informację statystyczną zbierają wyszukiwarki dla późniejszej oceny trafności wyboru strony internetowej do zapytania.
Czynniki zewnętrzne – prace związane z link-building, rozmieszczeniem linków w zasobach postronnych, ilość i jakość stron internetowych zawierających odwołania.
Czynniki wewnętrzne – unikalność tekstów, słowa, frazy kluczowe, rozdziały strony internetowej, wewnętrzne powiązania itd., wszystkie działania związane ze stroną internetową, poczynając od nabycia domeny i ustawieniami serwera, a kończąc na optymalizacji tekstu, linków i kodowania.
Efektywne SEO łączy te trzy grupy czynników. Korelują one ze sobą, wpływają na siebie wzajemnie i dlatego wszystkie działania muszą być prowadzone kompleksowo.