Logo stało się nieodłącznym elementem tożsamości wizualnej marki. W wielkim uproszczeniu, trudno wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez znaku graficznego, który odróżnia jedną firmę od drugiej. Do dziś spotykam się z opinią, że logo to tylko „prosty znaczek” niewymagający od twórcy wiele czasu ani wysiłku. Ale czy tak jest w rzeczywistości? Wejdź w buty projektanta. Poznaj jego perspektywę i prześledź proces projektowania logo. Wnioski wyciągniesz samodzielnie.
Samo logo jest jednym z narzędzi będących wizualną reprezentacją marki i zbiorem jej najlepszych cech. To symbol wartości i jakości. Dobry rzemieślnik potrafi wytworzyć odpowiednie narzędzie, które swobodnie funkcjonuje w strukturze marki i idealnie wpisuje się w oczekiwania konsumentów. Jednak jak zaprojektować takie logo? Od czego należy zacząć?
Dialog i praca z briefem
O efekcie końcowym nie decydują wyłącznie umiejętności czy doświadczenie danego projektanta. Owszem, to ważne atrybuty, ale odpowiednia jakość wymaga jeszcze jednego składnika… komunikacji. W procesie projektowania logo liczy się zaangażowanie obydwu stron i otwartego dialogu pomiędzy klientem, a twórcą.
Projektant powinien posiadać możliwie jak najszerszą wiedzę i wszelkie niezbędne informacje na temat marki, dla której logo zostanie opracowane. To często trudne zadanie, zwłaszcza gdy zleceniodawca nie miał wcześniej podobnych doświadczeń i nie jest do końca świadomy, jakie kwestie należy rozszerzyć, a jakie pominąć podczas pierwszych rozmów. Nieświadomy projektant z ograniczoną ilością informacji na temat działalności klienta nie jest w stanie przygotować dojrzałego znaku graficznego, który idealnie wpisze się w jego potrzeby. Korzystnym rozwiązaniem dla obu stron jest opracowanie briefu, czyli dokumentu będącego zbiorem wszelkich użytecznych informacji, wymagań i oczekiwań pełniąc rolę drogowskazu w procesie tworzenia logo. Na tym etapie, partnerska praca może zaowocować w przyszłości projektem o wyższej jakości i wartości.
W zależności od szczegółowości, brief powinien zawierać: podstawowe informacje o marce (nazwa, slogan, opis i zwięzła charakterystyka); informacje na temat oferty (określenie produktów lub usług); informacje na temat atutów marki oraz czynników wyróżniających; informacje na temat grupy docelowej; informacje na temat konkurencji; określenie wizji (czyli, jak marka chce być postrzegana przez odbiorców); preferencje i oczekiwania względem ostatecznego projektu logo. Te i inne elementy pomagają projektantowi zrozumieć istotę biznesu klienta.
Research i analiza konkurencji
Zanim w ogóle ruszą prace związane bezpośrednio z projektowaniem znaku, twórca powinien zagospodarować trochę czasu na zapoznanie się z rynkiem, zwłaszcza z branżą i konkurencją swojego klienta. Wprawne oko projektanta dostrzeże pewne trendy i wzorce w warstwie wizualnej, które mogą być pozytywnie odebrane przez konsumentów. Jedna z zasad na temat projektowania logo stanowi o jego indywidualności i unikalności, a dobrze przeprowadzony research może stać się inspiracją do opracowania koncepcji, która z powodzeniem odróżni markę na tle konkurencji.
Zwarcie na neuronach, czyli burza mózgu
Projektant zaczyna układać strzępy informacji i kolejne elementy układanki w jedną całość. Wie, do czego powinien dążyć – dzięki wnikliwej i często wielokrotnej analizie wspólnie wypracowanego briefu. Wie także, do czego dążyć nie powinien – unikając podobieństw czy nadmiernych skojarzeń (powiązań) z konkurencją.
Na tym etapie, najlepszym przyjacielem każdego projektanta jest notes i ołówek. Faza kolekcjonowania pomysłów i przenoszenie ich na papier za pomocą mniej lub bardziej zgrabnych szkiców trwa w najlepsze. Praca kreatywna wymaga czasu i skupienia. Czasem pomysły przychodzą niemal znikąd… jeden za drugim. Innym razem wena zawodzi, a kolejnych inspiracji trzeba szukać godzinami.
Transfer projektu do świata cyfrowego
Paradoksalnie, praca związana z przeniesieniem wypracowanych pomysłów czy szkiców z notesu na ekran monitora to najmniej wymagające wyzwanie dla wprawionego projektanta. Następuje płynne przejście pomiędzy fazą koncepcyjną, a etapem realizacji. Tu liczy się przede wszystkim doświadczenie i warsztat twórcy – jego precyzja i technika. Obrazy powinny być sprawnie przenoszone do cyfrowego świata w poprawny sposób – pod względem estetycznym i technicznym.
Prezentacja znaku graficznego
Czas próby dla projektanta. Wyczekiwana chwila dla zleceniodawcy. Prezentacja propozycji logo dla klienta może odbywać się w dowolnej, ustalonej formie. Twórca powinien przedstawić efekty swojej pracy w możliwie jak najbardziej uporządkowany sposób.
Dobrą praktyką, za którą twórca powinien dostać małego plusa jest wizualizowanie powstałych wersji projektowych, aby sprawniej przemówić do wyobraźni swojego klienta.
Wdrożenie zmian lub akceptacja projektu
Zleceniodawca powinien zwrócić się do projektanta ze swoimi opiniami na temat przedstawionych propozycji projektowych, wskazując na ewentualną zmianę lub korektę dla wybranej propozycji. W przypadku zmian – w zależności od ich skali – twórca wraca do pracy projektowej. W przypadku pomyślnej weryfikacji i akceptacji jednego z projektów, przechodzimy do następnego etapu.
Dostarczenie plików
Akceptacja wybranego projektu prowadzi do ostatniego zadania – wydania logo klientowi. Projektant powinien zadbać o zestawienie plików i przekazanie ich zleceniodawcy we wszelkich, najczęściej używanych formatach grafiki wektorowej (np. PDF, EPS, AI) i rastrowej (np. JPG, PNG, GIF), które z powodzeniem znajdą swoje zastosowanie w druku i Internecie. Komplet materiałów powinien być jasno i konkretnie opisany, aby nawet laik wiedział, jak obchodzić się z otrzymanymi plikami.
Jakie wnioski udało Ci się wyciągnąć? Czy według Ciebie proces projektowania logo to stworzenie „prostego znaczka”, a może coś znacznie więcej? A jeśli właśnie myślisz o zaprojektowaniu logo dla swojej marki, przejdź do artykułu, w którym dowiesz się, dlaczego warto przeznaczyć na realizację więcej niż za burgera z frytkami z knajpy za rogiem.