Dlaczego prowadzić marketing w InterneciePYTANIK

Dlaczego prowadzić marketing w InterneciePYTANIK

Odpowiedź nie jest prosta. Na początek należy skupić się nie na samym Internecie czy innych mediach, ale na marketingu jako takim. Albowiem dopiero strategia marketingowa powinna wyznaczać media za pomocą których prowadzona ma być promocja.

Jeśli na liście mediów promocyjnych nie widać Internetu, to widocznie w koncepcji Twojej organizacji o czymś zapomniano. Kiedy dział marketingu uzmysłowi sobie jak niedocenianym medium jest Internet, wówczas wpadnij tutaj ponownie – porozmawiamy o szczegółach.

Korzyści stosowania Internetu, jako kolejnego medium promocyjnego, jest bardzo dużo. Proponuję skupić się na moim zdaniem najważniejszych aspektach. Ten kto sądzi, że wymieniłem ich za mało, z całą pewnością ma rację, bo są ukierunkowane w stronę tylko jednego narzędzia marketingu – promocji.

Nowoczesne medium

Internet to przede wszystkim nowoczesne medium z którego korzysta wielu potencjalnych Klientów. Dzisiaj nie powinno się nikogo namawiać do korzystania z Internetu. Wystarczy pokazać odpowiednie rozwiązania, a korzyści z niego będzie miała każda organizacja.

Mój dobry znajomy był zagorzałym przeciwnikiem nowoczesnych technologii. Uważał, że jego branża nie wymaga w ogóle nakładów w marketing: “Jak jest robota to jest, a jak jej nie ma, to trzeba czekać, aż przyjdzie”. Jak widać brakuje mu marketingowego podejścia do prowadzenia małego biznesu, gdyż jest podwykonawcą usług i jego mniemaniem głównie od generalnych wykonawców zależy przyszłość jego firmy. Jednak po kilku towarzyskich spotkaniach namówiłem go na zrobienie wizytówek dla siebie oraz kilku pracowników.

Już podczas projektowania wyglądu i treści wizytówki, zresztą dość popularnego narzędzia promocyjnego, poligraf zapytał go o adres e-mail, który należy umieścić na wizytówce. Po telefonie do mnie w tej sprawie, nie trzeba było już dłużej namawiać krnąbrnego właściciela małej firmy. A przecież wcześniej długo zastanawiałem się jak można go przekonać do Internetu.

Internet jest nowością, a każda nowość, chociażby najmniej komukolwiek potrzebna, przyciąga zainteresowanych, a tym samym Klientów. Akurat w przypadku Internetu należy raczej mówić o medium bardzo potrzebnym ludziom. Internet mamy w domu, w pracy, u znajomego, na mieście. Patrząc na doświadczenia wyżej rozwiniętych gospodarczo państw, Internet niedługo będzie obecny wszędzie, a nawet może wyprzeć mass-media. Z tego też powodu już dzisiaj na promocję w Internecie polskie organizacje przeznaczają tysiące i dziesiątki tysięcy PLN miesięcznie.

Zasięg Internetu

Cóż można powiedzieć o zasięgu promocji w Internecie? Jest na tyle duży na ile pozwalają na to polskie warunki techniczne, organizacyjne oraz finansowe gospodarstw domowych, organizacji komercyjnych i niekomerycyjnych Pamiętaj, że tego medium używa jednak coraz więcej osób. Prawdopodobnie niedługo zasięg Internetu dorówna prasie, radio oraz telewizji. Już dzisiaj większość stałych użytkowników Internetu przed zakupem wyszukuje informacje o produktach w Internecie, czyta wiadomości na największych portalach informacyjnych, a pewna część robi zakupy korzystając tylko ze sklepów internetowych.

Wg badań Internetu, korzysta z niego dość jednorodna grupa docelowa, która stale się powiększa. W ostatnim okresie ilość użytkowników korzystających z Internetu i odwiedzających największe polskie portale internetowe wyniosła powyżej 5 mln. Czy to dużo? Zasięg telewizji, radio czy prasy jest wyższy, co nie znaczy, że promocja żyje samym zasięgiem. W promocji ważna jest przede wszystkim skuteczność danego medium. Internet dominuje spośród innych mediów, ponieważ można lepiej sprecyzować grupę docelową i faktycznie do niej trafić.

Wolność

Internet jest swoistym połączeniem telewizji i prasy. Jednak posiada wielokrotnie więcej cech czerpanych z innych mediów. Podstawowa forma promocji w Internecie, czyli witryna WWW, jest znakomitym przykładem możliwości tego medium. Przekaz internetowy nie posiada krótkiego czasu emisji jak w przypadku reklamy w TV czy radio. Witrynę można oglądać przez 24 godziny na dobę z dowolnego miejsca na świecie.

Tego medium brakowało ludziom od dawna. Internauta może wyszukać ofertę na stronie producenta, a także przeczytać opinie o każdym produkcie. Jeśli nie ma czasu na obejrzenie w ciągu dnia pracy, to zapozna się z ofertą wieczorem w domu. Informacje można dowolnie zbierać, porównywać ofertę różnych producentów. Internauta może złożyć zapytanie ofertowe drogą elektroniczną bezpośrednio u producenta lub zrobić to u Partnera firmy.

Komplementarność

O tym, że promocja w kilku mediach jednocześnie wzmacnia siłę przekazu promocyjnego, nie trzeba nikogo przekonywać. Zastosowanie Internetu jako jednego z wielu mediów jest w stanie spotęgować promocję, ale także ją bardzo dobrze uzupełniać, a nawet rozszerzać. W związku z tym podanie podczas promocji, w mediach ATL i/lub BTL chociażby samego adresu internetowego, jest w stanie doprowadzić potencjalnego nabywcę do witryny gdzie czeka na niego bardzo ciekawa oferta. I co najważniejsze jest to oferta ze szczegółowym opisem produktów oraz usług.

Identyfikacja

Internet posiada bardzo duże znaczenie, jeżeli chodzi o identyfikację organizacji czy też oferty przedsiębiorstwa. Na rynku jest najczęściej więcej przedsiębiorstw o podobnym profilu, które oferują często bardzo podobnie pozycjonowaną ofertę.

Nieobecność w Internecie może zdecydowanie osłabić identyfikację. Dla niektórych Internautów nieobecność przedsiębiorstwa w Internecie oznacza całkowity brak reakcji na narzędzia promocji stosowane w innych mediach.

Dodaj komentarz