Dobrze przygotowana strona internetowa to połowa sukcesu – mówi znane powiedzenie i przyznać należy, że jest to stwierdzenie jak najbardziej zgodne z rzeczywistością. Ważną funkcję na tej płaszczyźnie odgrywa pozycjonowanie stron internetowych – przedsięwzięcie o charakterze marketingowym, które w bezpośredni sposób wpływa na kształtowanie oferty oraz wizerunek produktu, marki bądź firmy. Zasadniczym punktem odniesienia w procesie pozycjonowania jest szeroko rozumiana konkurencja, dlatego też bardzo ważnym elementem pozycjonowania jest rzetelna i szczegółowa analiza ofert i produktów konkurencyjnych jednostek – działanie pozwala zaprezentować własne rozwiązania w taki sposób, aby były one lepsze od konkurencyjnych propozycji. W procesie pozycjonowania można wykorzystywać różne cechy, nie mniej jednak wiodącą kwestią powinna być wyłącznie jedna, zapewniająca wyraźną przewagę w stosunku do konkurencji.
Plan marketingowy jako podstawa
Zasadniczo każda firma posiada własny plan marketingowy, nie mniej jednak zazwyczaj działanie to polega na stwierdzeniu, że trzeba postawić stronę, a następnie ją zoptymalizować. Start jak najbardziej właściwy, zakładając jednak, że nie jest to koniec podejmowanych działań. Wbrew pozorom popularne ulotki, teczki, wizytówki, a nawet reklama w prasie nie przynoszą pożądanych efektów, stanowiąc wyłącznie jeden z elementów marketingowej układanki.
Istotną kwestią na tej płaszczyźnie jest witryna internetowa, która powinna być zrobiona tak, aby spełniała swoją funkcję na każdej płaszczyźnie, umożliwiając w ten sposób rozwój danej jednostki. Ważnym czynnikiem w zakresie stron internetowych jest ich pozycjonowanie, czyli działania, które w rzeczywistości stanowią drugi etap promocji.
Jak wiadomo, dobrze przygotowana strona internetowa powinna zawierać treść wysokiej jakości, z dobrze skonstruowanymi linkami i meta tagami, czyli opisami, tytułami i słowami kluczowymi. Ważnym elementem jest oryginalność i niepowtarzalność witryny, która powinna zachęcać potencjalnych odbiorców do odwiedzin. Następnym krokiem jest wypromowanie strony internetowej, czyli jej ożywienie. Najprostszym i jednocześnie skutecznym sposobem, by przyciągnąć potencjalnych odbiorców jest Google.
Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
Podstawowym krokiem, który należy wykonać po założeniu strony internetowej, jest dodanie adresu URL do wyszukiwarki Google. Kolejnym jest swoiste uatrakcyjnienie przedmiotowej strony internetowej, czyli wzbogacenie jej o wartościowe słowa kluczowe, dzięki którym witryna będzie widoczna dla jak największej grupy odbiorców. W tym przypadku niezbędna jest rzetelna i fachowa analiza słów kluczowych, czyli fraz pod którymi internauci najczęściej szukają podobnych usług. W dalszej kolejności należy wytypować słowa kluczowe, które szybko i łatwo można wypozycjonować.
Warto pamiętać, że pozycjonowanie z wykorzystaniem słów bardzo popularnych wbrew pozorom do łatwych nie należy, można wręcz stwierdzić, że jest przysłowiowe rzucanie się z motyką na słońce – konkurencja na tej płaszczyźnie jest ogromna, ponadto każda z firm inwestuje znaczne ilości środków po to, by znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania. Ponadto należy pamiętać, że skorzystanie z narzędzi nielegalnych, mimo iż skuteczne, może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami w postaci zablokowania strony internetowej przez Google.
Wartościowe strony przede wszystkim
Optymalnym rozwiązaniem są wartościowe i unikalne treści, dlatego też należy stawiać przede wszystkim na jakość, nie zaś na ilość. Ważne jest to, by witryna żyła, czyli coś się na dziej działo, a treść była opracowywana z głową. Fakt, iż dana strona znajdzie się w ścisłej czołówce, być może nawet na pierwszej pozycji, wcale nie oznacza, że będzie się tam znajdować przez dłuższy czas. Chcąc maksymalnie długo utrzymać się na przysłowiowym szczycie, należy regularnie aktualizować stronę wprowadzając treści, które pozwolą pokonać konkurencję.
Skuteczne pozycjonowanie
Strony internetowe można pozycjonować w sposób bardziej lub mniej efektowny, wykorzystując w tym celu alternatywne narzędzia. Najpopularniejsze działania, dzięki którym można wzbudzić ruch na stronie internetowej to:
blog – rozwiązanie bezpłatne i jednocześnie bardzo efektowne;
komentarze – tematyczne wpisy umieszczane na innych blogach lub forach;
social media – aktywność na portalach społecznościowych. Wbrew pozorom działanie to nie polega na wrzucaniu linka, lecz rozmowach, polubieniach, dzieleniu się linkami itp.;
grzecznościowe (gościnne) wpisy na innych blogach, nota bene, umieszczane wyłącznie za zgodą autora zaprzyjaźnionej witryny.
Reasumując, pozycjonowanie to ważny element na płaszczyźnie marketingowo-reklamowej. Najważniejszą funkcję w tej dziedzinie spełniają tzw. wartościowe linki zwrotne do konkretnej witryny. Mowa tu o linkach, które w rzeczywistości okazują się przydatne i internauci chętnie z nich korzystają.
Na wyniki pozycjonowania często trzeba poczekać co najmniej kilka miesięcy, nie mniej jednak dużym sukcesem jest już sam fakt, że strona znajduje się w ścisłej czołówce wyników wyszukiwania, nierzadko na pierwszej pozycji.