Budowanie przekazu w mediach społecznościowych

Budowanie przekazu w mediach społecznościowych

Jak budować dobry przekaz w social media? To pytanie zadaje sobie wielu marketerów. Portale społecznościowe stały się istną kopalnią treści. Codziennie miliony osób udostępnia treści, dodaje zdjęcia, zaprasza do wspólnej gry i wreszcie tworzy własną treść. Jak w tym wszystkim znaleźć miejsce na przekaz, który wpłynie na sprzedaż? Nikt nie lubi, gdy mu się nagle przerywa podczas oglądania filmu. Nie lubimy wyskakujących reklam, które na siłę próbują nam sprzedać produkt. To działa odwrotnie i marki powinny to rozumieć i uszanować. Media społecznościowe przyniosły rewolucję w podejściu do reklamy. Podczas czytania książki ,,W marketingu” zebrałem 5 porad, które warto znać prowadząc działania w social media.
dobry przekaz w social media musi mieć charakter natywny

To podstawa do działań marketingowych w obrębie danej platformy. Gary w dobitny sposób pisze, że aby podejmować działania marketingowe na Instagramie, czy Snapchacie należy poznać zasady panujące w tym środowisku. Poznaj język, sposób konsumpcji treści, styl, czy kulturę danego medium. Upraszczając cały przekaz należy zrozumieć, że nie wszystko co działa w obrębie Facebooka będzie działało na Twitterze (to z pewnością nie będzie działało). Musisz zrozumieć na czym polega fenoment danego źródła, co sprawia że ludzie codziennie logują się na Facebooka. Sukces osiągają tylko ci, którzy chcą poznać natywne zwyczaje obowiązujące na danej platformie zanim opublikują obrazek, czy link. Innymi słowy nasz przekaz musi posiadać podobne walory do tych, które posiada dana platforma. Musisz w ten sam sposób pobudzać użytkownika w jaki pobudza go dany serwis. Zastanawiałeś się dlaczego użytkownicy codziennie wracają? Czego szukają? W tym myśleniu musisz szukać odpowiedzi na sposób budowy przekazu. Sam zobacz jak wygląda dobrze (Burberry) i źle (Vans) zbudowany przekaz:

dobry przekaz w social media nie narzuca się

To kwintesencja marketingu. Serio, to marzenie wielu marketerów. Dobry marketing powinien być naszym najlepszym wspomnieniem. Pamiętasz reklamę produktu, a gdy wchodzisz do sklepu przypominasz sobie jej melodię? Jak już zobaczysz produkt na półce to zapragniesz go wypróbować. To wszystko dzięki dobrze zbudowanemu przekazowi. Musisz wywołać dane uczucie, aby klient w związku z nim podjął konkretne działanie. I pod tym kątem reklama nie zmieniła się od niemal 50 lat. Dziś musisz uwzględnić fakt, że to użytkownik decyduje w jaki sposób konsumuje treść. Wyobraź sobie sytuację, kiedy chcesz włączyć Pitbulla i nagle wyskakuje gość, który próbuje nam sprzedać akcesoria kuchenne. Oczywiście po jednej reklamie następuje kilkanaście innych, które wyraźnie różnią się od naszych oczekiwań. Kwintesencją jest niepostrzeżenie wtopić się w tłum. Postaraj się imitować treści, których ludzie szukają na danym kanale.

dobry przekaz w social media nie stawia żądań – zbyt często

Cytując Leo Burnetta świetny przekaz powinien:

„Powinien być prosty,

powinien zapadać w pamięć

powinien wyglądać ciekawie,

powinien być dobrą lekturą”

Vaynerchuk dodaje, że : ,,powinien być tworzony dla klienta lub odbiorcy, nie dla nas samych”. Postaraj się być zabawny, inspirujący, bądź szczodry i pouczający. Bądź wszystkim co najlepsze w drugim człowieku. Musisz wyjść poza swoją strefę przekonań i wyjść w kierunku klienta. Nie zakładaj, że wiesz co jest dla niego najlepsze. Zamiast tego wystarczy, że spojrzysz na ich telefony, aby lepiej to zrozumieć. Trzy najpopularniejsze kategorie aplikacji na ich telefonach to:

sieci społecznościowe, które powiedzą Ci, że dana osoba interesuje się tym, co się dzieje u innych.
rozrywka, w tym gry i aplikacje muzyczne, które mówią nam, że dana osoba chce się oderwać od rzeczywistości.
narzędzia, takie jak mapy, notesy, organizatory, czy programy do zrzucenia wagi, które mówią nam, że dana osoba ceni sobie obsługę.

Mając taki podział, większość Twojego podziału powinna się zawierać w jednej z tych kategorii. Twój przekaz może być oczywisty i nie ma w tym nic złego. Nie kombinuj na siłę, wystarczy pamiętać o kilku zasadach. I tak np. firma zajmująca się hodowlą roślin może umieszczać krótkie materiały wideo na Facebooku, czy tworzyć infografiki z cyklu życia kwiatów na Pintereście. W łatwy sposób może się dołączać do dyskusji, aby pokazać swoją ludzką twarz. Nie stoi nic na przeszkodzie, aby marka poruszała tematy nie związane z ich głównym produktem. Zastanawiałeś się czym interesują się Twoi klienci, gdy nie kupują Twoich produktów?

dobry przekaz w social media zawiera odniesienia do popkultury

Gary porównuje to do filmu ,,40 lat minęło”, gdzie rodzice proponują odłączenie Wi-Fi, wyrzucenia całej elektroniki w celu lepszego zżycia się rodziny. W ramach tego projektu mama i tata sugerują m.in. zabawę w zbudowanie fortecy, czy bieganie po lesie. Niestety, ale córki nie mają pojęcia o czym rodzice do nich mówią. Bez ich telefonów, czy dostępu do internetu mogłyby równie zostać skazane na życie w izolatce. Dziś pokolenia określają swoją tożsamość o popkulturę. To Twoim zadaniem jako marketera jest się w nią wpasować. Postaraj się zbudować przekaz, który udowodni im, że ważne są dla Ciebie ich problemy. Pokaż, że śledzisz najnowsze informacje z ich środowiska i potrafisz na nie reagować. Udowodnij im, że kochasz tę samą muzykę co oni – utożsamiaj się z nimi.

dobry przekaz w social media jest konsekwentny i świadomy siebie

Dziś każda interakcji (polubienie, udostępnienie, komentarz, tweet) na portalach społecznościowych tworzy naszą tożsamość marki. Cały czas jednak musi pamiętać o ważnej kwestii – kim jesteśmy? Codziennie tworzymy na pozór różny content, jednak nasze przesłanie i wartości muszą być niezmienne. Warto nauczyć się posługiwać językiem dopasowanym do różnych sytuacji, różnych żargonów. Cały czas jednak musimy wiedzieć kim jesteśmy i co reprezentujemy. Inaczej wypowiadasz się, gdy rozmawiasz z rodzicem, inaczej gdy gadasz z kolegą przy piwie. Jest to umiejętność, która pozwoli Ci reagować na kaprysy swoich odbiorców.

Dodaj komentarz