Żyjemy w bardzo dynamicznej rzeczywistości, gdzie codziennie jesteśmy zasypywani mnóstwem nowych informacji z każdej strony. Wymaga to niejako refleksu, by być zawsze na bieżąco z nowinkami i wydarzeniami ze świata. Natychmiastowe reakcje na bieżące wydarzenia możemy zauważyć coraz częściej w reklamach, robionych przez firmy z różnych branż. Czym jest zjawisko to tzw. Real Time Marketingu i jakie plusy ono daje?
Czym jest strategia RTM?
RTM, czyli Real time marketing, to popularna od dobrych kilku lat strategia marketingowa, stosowana przez firmy na całym świecie, w celu zwrócenia uwagi odbiorcy, zaintrygowania go, a większości zachęcenia go tym samym np. do zakupów. W kampanii takiej liczy się refleks i jak to mówią “kto pierwszy, ten lepszy”. Podstawowym założeniem Real Time Marketingu, jest natychmiastowa reakcja na bieżące wydarzenia, nowinki, które pojawiają się w przestrzeni publicznej. Im szybciej, tym lepiej, jednak należy pamiętać, że tego typu reklama musi dobrze oddawać temat, być również zrozumiała i pod żadnym pozorem nie być obraźliwa. Może to być nawiązanie np. do wydarzeń sportowych, premier filmów i seriali, wystąpień publicznych, koncertów, niekiedy również polityki. Taka strategia może być zaczątkiem marketingu wirusowego, czyli przekazywania danych informacji między kolejnymi osobami. Często taki bieg zdarzeń zaobserwować można właśnie odnośnie reklam związanych z RTM, gdzie po pierwszej tego typu reklamie, nagle pojawia się kilka kolejnych, od innych marek.
Zalety marketingu w czasie rzeczywistym
Taka strategia marketingowa ma dużo plusów. Osoby, które aktywnie uczestniczą w mediach każdego dnia, cenią sobie aktualność wszelkich informacji, gdyż po prostu lubią być na bieżąco. Reklama, która jest komentarzem aktualnego wydarzenia, może zaciekawić tego typu użytkownika i przyciągnąć jego uwagę. Reklama zrealizowana w takiej koncepcji ma też o wiele większe szanse na wzbudzenie zainteresowania do tego stopnia, by odbiorcy zaczęli aktywnie uczestniczyć w dyskusji i ją komentować. Jak wiadomo, im więcej osób dostrzeże tego typu treści i skomentuje, tym lepszy będzie miała ona zasięg np. w mediach społecznościowych. Ludzie cenią sobie marki, które są na czasie i zachowują czujność, a oczywiście najlepiej wyjdą na tym te marki, które zrobią to pierwsze, przed konkurencją i będą przy tym oryginalne. Dzięki takiej sytuacji mogą zwiększyć swoje szanse nie tylko na zainteresowanie ze strony odbiorców, zdobycie zaufania, ale również i zwiększenie tym samym swoich dotychczasowych dochodów.