Angielskie słowo marketing można rozdzielić na dwa człony: market (rynek) ing (końcówka dodawana przy czynnościach działających się w danym momencie, czyli teraz). Jednak nie używamy spolszczonego słowa jako rynkujący, gdyż takiego w naszym słowniku polskim nie ma. Natomiast posługujemy się angielskim odpowiednikiem. Doczekał się on trzech definicji.
Marketing, jego definicje i rodzaje
Są trzy definicje marketingu:
- działanie polegające na rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb człowieka
- działanie służące tworzeniu, porozumiewaniu się i dostarczanie produktów, mających wartość dla partnerów oraz klienta
- konkretne działanie zwiększające sprzedaż określonych dóbr (materialnych, finansowych, usługowych)
Oprócz definicji rozróżniamy rodzaje marketingu i są to:
- sensoryczny
- sportowy
- internetowy
- personalny
- mobilny szeptany
- klasyczny
Czy marketing to wyłącznie sprzedaż?
Gdybyśmy ograniczali się wyłącznie do sprzedaży, nie mielibyśmy zbyt dużych sukcesów. Musimy jeszcze skutecznie działać, podejmować strategie, analizować i poznawać rynek, komunikować się z innymi osobami. Wykorzystujemy w tym celu odpowiednie techniki oraz narzędzia.
Marketing odnosi sukces, jeżeli dobrze przemyślimy strategię działania, mamy określoną już konkretną grupę docelową. Gdy już wiemy, dla jakiej grupy tworzymy swoje produkty, wówczas szukamy sposobu, jak do niej dotrzeć, by jej przedstawić swój produkt. Budujemy listę mailingową, reklamujemy się w internecie, prowadzimy darmowe mini szkolenia itd.
Musimy też regularnie mierzyć skuteczność prowadzonego marketingu. Należy zwrócić uwagę na kilka aspektów z tym związanych, a mianowicie:
- jakość mediów
- reakcje grupy docelowej
- długość oddziaływania
- zasięg
- sposób odbioru przez grupę docelową prowadzonej przez nas akcji
Co to znaczy marketing klasyczny?
Ten rodzaj marketingu był stosowany, zanim pojawił się internet. Były sklepy, rynek. Właściciele straganów i sklepów nie musieli się zbytnio wysilać, by mieć klientów. Klient poszukiwał nas. Zysk zawsze był w miarę zadowalający. I to jest właśnie marketing klasyczny.
Obecnie role się odwróciły. To przedsiębiorca musi szukać klienta. Ułatwia mu w tym internet. Wiele można dzięki temu zdziałać. Przenoszenie sklepów stacjonarnych do internetu zmniejsza koszty, co również wpływa na zanikanie klasycznego marketingu. Jednak nie musimy całkowicie z niego rezygnować i przenosić się do internetu. Możemy z dużym powodzeniem połączyć oba te rodzaje. Zwłaszcza jeżeli naszych usług nie jesteśmy w stanie prowadzić przez internet. Są to między innymi zabiegi pielęgnacyjne, kosmetyczne, medyczne, usługi budowlane i inne.