Marketing, a zwłaszcza marketing internetowy, nigdy wcześniej nie odgrywał tak wielkiej roli w sprzedaży produktu jak obecnie. Internet daje dziesiątki sposobów, dzięki którym można dotrzeć do potencjalnego klienta z reklamą przygotowaną tak, aby na pewno przyciągnęła jego uwagę. Z tego powodu marketing można uznać jako perspektywiczny kierunek kariery – w końcu jego znaczenie będzie prawdopodobnie wciąż tylko rosło, a ekspertów wciąż brakuje. Można się więc zastanawiać ile zarabia specjalista ds marketingu i czy warto nim zostać. Czym się on zajmuje i kto poradzi sobie na takim stanowisku?
Obowiązki specjalisty ds marketingu
Zakres obowiązków specjalisty ds marketingu może być niezwykle szeroki. Zależy on w dużej mierze od potrzeb i wielkości firmy, a także rozmiaru całego działu marketingu. Na ogół jednak tego typu pracownik zajmuje się opracowywaniem i nadzorowaniem przebiegu kampanii reklamowych. Opracowuje całą strategię działania, zamawia materiały promocyjne i czuwa nad prawidłowym przebiegiem całej operacji. Musi w tym celu ściśle współpracować z innymi działami firmy, a zwłaszcza działem sprzedaży. Jest to bardzo odpowiedzialny i stresujący zawód, w którym specjaliści rozliczani są z efektów ich pracy. Nieudana kampania marketingowa, nawet jeśli poprowadzona została dobrze, nie powinna nigdy mieć miejsca. Specjalista do spraw marketingu ma za zadanie przewidzieć jakiekolwiek problemy i przeszkody jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, a w razie potrzeby sprawnie je wyeliminować. Kampanie reklamowe obecnie rzadko są jednotorowe: wykorzystuje się różne metody marketingowe w celu uzyskania jak najlepszych rezultatów. Trzeba więc umieć zarządzać wieloma zadaniami i projektami jednocześnie.
Kto może zostać specjalistą ds marketingu
Dużym atutem będzie wykształcenie wyższe, jeśli nie bezpośrednio z dziedziny marketingu, to chociaż pokrewne (na przykład w PR lub HR). Podstawą jest oczywiście wiedza na temat działania rynku i reklamy, tego, jak najlepiej dotrzeć do klientów i osiągnąć sukces. Nie obędzie się także bez tak zwanych umiejętności miękkich, a więc komunikatywności, kreatywności, odporności na stres i umiejętności dotrzymywania terminów.
Ile zarabia specjalista ds marketingu
Wszystko zależy od wielkości firmy, doświadczenia i wykształcenia danej osoby. Mediana wynagrodzenia specjalistów ds marketingu oscyluje w okolicach 5500 złotych brutto, z pewnością nie jest to więc pensja mała. Do tego należy wziąć pod uwagę możliwość późniejszego awansu: lider zespołu marketingowego może już liczyć na niemal 7 tysięcy złotych miesięcznie, zaś kierownik ds marketingu – 11 tysięcy. Najwięcej zarabia dyrektor działu marketingu, bowiem plus minus 20 tysięcy złotych.
To, ile zarabia specjalista ds marketingu wiąże się bezpośrednio z tym, jak potrzebni są obecnie specjaliści z tej dziedziny. Nie da się obecnie już prowadzić firmy bez wydatków na marketing, o czym wie każdy przedsiębiorca.